19
جمعه, آوریل

سیستم های نوین آبیاری در کشور از مرز 2 میلیون هکتار گذشت

محصولات کشاورزی
وزیر جهاد کشاورزی گفت : سطح سیستم های نوین آبیاری در کشور امسال از مرز 2 میلیون هکتار گذشت که این به بهبود وضعیت راندمان آبیاری کمک می کند.

به گزارش ایرنا محمود حجتی روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران در آیین بهره برداری از پروژه آبیاری تحت فشار قطره ای در روستای بیوض شهرستان اهواز افزود: تلاش می شود که سالانه 250 تا 300 هزار هکتار به سطح سیستم های نوین آبیاری در کشور افزوده شود.
وی با اشاره به بهره برداری از سیستم های نوین آبیاری درسطح سه هزار هکتار از اراضی خوزستان در روز پنج شنبه به صورت همزمان تصریح کرد: این اقدام سبب ارتقای راندمان آبیاری در استان می شود.
به گفته حجتی بهره برداری از سیستم نوین آبیاری سبب رساندن آب به نهال های کاشته شده در کانون های ریزگرد شده و امید است با این کار آب به آرامی به هور هایی که در پایین دست هستند برسد.
وی افزود: از آغاز به کار دولت یازدهم تاکنون، حجم و شتاب توجه به بحث سیستم های نوین آبیاری چند برابر شده و منابع خوبی به این بحث اختصاص داده شده است.
حجتی در بخشی دیگر از سخنان خود به بحث کانون های ریزگرد خوزستان اشاره و یادآور شد: حدود 800 تا 850 هزار هکتار کانون ریزگرد در استان شناسایی شده است. 
وی درخصوص کانون های جنوب شرق اهواز افزود: پیش از این آب مورد نیاز برای نهال های کاشته شده در این منطقه به صورت موقتی با همکاری پرورش ماهی آزادگان تامین می شد اما از امروز به طور مستقیم آب از ایستگاه پمپاژ رودخانه کارون به کانون های ریزگرد جنوب شرق اهواز منتقل می شود.
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی پیرامون طرح 550 هزار هکتاری با اشاره به اینکه درحال آماده سازی برای فاز دوم طرح هستیم گفت: فاز اول طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری که حدود 300 هکتار بود به اتمام رسیده است.
وزیر جهاد کشاورزی روز پنجشنبه برای افتتاح و بازدید از چند طرح کشاورزی در شهرهای شوش، شوشتر، شادگان و اهواز به استان خوزستان سفر کرد.
وی از تاکستان شرکت هفت تپه به وسعت 14 هزار هکتار ونیز از کانون ریزگردها در شرق اهواز نیز بازدید کرد.

منبع: ایرنا