28
پنج شنبه, مارس
0 مطلب جدید

آزمایش HIV (بیماری ایدز) به کمک یک دستگاه USB امکان‌پذیر شد؛ ارزان، سریع و در دسترس عموم

آزمایش HIV (بیماری ایدز) به کمک یک دستگاه USB

پزشکی

آزمایش HIV یا همان بیماری ایدز از آن دسته آزمایش‌هایی است که به تجهیزات پیشرفته و البته گران‌قیمت نیاز است.

اما در انگلیس، دانشمندان موفق به ساخت یک دستگاه USB شده اند که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان و با دقت هرچه تمام‌تر وجود ویروس HIV موجود در خون بیماران را اندازه‌گیری کند.

این دستگاه پزشکی توسط دانشمندان دانشگاه اِمپریال کالج لندن و با همکاری یک موسسه فناوری به نام DNA Electronics ساخته شده است. برای استفاده از این دستگاه فقط یک قطره خون نیاز است تا ابتلا به بیماری ایدز در بدن بیمار مورد سنجش قرار گرفته و یا به بیماران مبتلا به این ویروس امکان سنجش میزان این ویروس در بدنشان را نشان دهد. پس از گذاشتن یک قطره خون بر روی دستگاه، یک سیگنال الکتریکی تولید می‌شود که به رایانه یا لپتاپ فرستاده می‌شود تا پردازش لازم بر روی آن انجام شود. این آزمایش HIV به راحتی در دسترس است و به بیماران این امکان را می‌دهد که خودشان وجود ویروس HIV در بدنشان را رصد کنند. این دستگاه برای بیمارانی که در مناطق دوردست هستند و مناطقی که تجهیزات استاندارد برای آزمایش HIV وجود ندارد، بسیار مفید است.

نتیجه آزمایش HIV در کوتاه‌ترین زمان

نتایج منتشر شده در مجله‌ی علمی Scientific Reports نشان می‌دهد که این دستگاه USB بسیار دقیق عمل می‌کند و می‌تواند نتیجه آزمایش HIV را در کمتر از 30 دقیقه نشان دهد. در حال حاضر برای اندازه‌گیری میزان HIV باید سه روز صبر کرد تا نمونه‌های خونی بیماران به آزمایشگاه‌های اندازه‌گیری HIV فرستاده شود. طی آخرین تحقیقات، دستگاه USB تشخیصHIV، توسط 991 نمونه خونی مورد آزمایش قرار گرفته است که دارای دقت 95 درصدی بوده است؛ این دستگاه نتیجه هر آزمایش را به طور میانگین در 21 دقیقه مشخص کرده است.

وقتی خون در محل مشخص شده بر روی USB قرار داده می‌شود، از طریق تغییر میزان اسید، ویروس HIV-1 را تشخیص می دهد. تراشه موجود در دستگاه USB، اطلاعات دریافتی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌کند و سپس نتیجه نهایی را برای پردازش به رایانه یا دستگاه‌های پردازشگر می‌فرستد.

اگرچه این فناوری در ابتدای اولیه خود است، اما به بیماران اجازه می‌دهد تا روزانه میزان تغییرات ویروس HIV در بدن خود را بررسی کنند؛ همانند آنچه که مبتلایان به دیابت انجام می‌دهند و روزانه میزان قند خون خود را اندازه‌گیری می کنند. در حال حاضر، راهکارهای مقابله با HIV، میزان پیشرفت ویروس را تقریبا به صفر رسانده است؛ اما در برخی موارد، درمان‌های دارویی پاسخ‌گو نیست، چون ویروس HIV در مقابل داروها مقاوم شده است. دستگاه جدید USB به راحتی می‌تواند میزان بالارفتن اندازه HIV را مشخص کند و مشکل اساسی بیماران برای معالجه و سایر موارد پزشکی را به خوبی برطرف کند.

چرا باید مشترک ما شوید.

magazine

ویژه ها

Advertisement