29
جمعه, مارس
0 مطلب جدید

اختلاف پنهان قاهره و ریاض آشکار شد.

اختلاف پنهان قاهره و ریاض آشکار شد.

خاورمیانه

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، یک روزنامه عربی مدعی شده که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مانند امارات، بحرین و کویت در حال میانجیگری میان ریاض و قاهره هستند تا اختلاف پنهانی دو کشور را حل و فصل کنند.

روزنامه «الرأی» کویت، به نقل از منابع مصری گزارش داد که گفت‌وگوی «صباح الاحمد الصباح» امیر کویت با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر که روز شنبه (دیروز) صورت گرفت در همین راستا بوده و در ادامه تلاش‌های دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است.

بر اساس این گزارش دیدارهایی که «محمد بن زاید آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی نیز اخیرا به قاهره و ریاض داشته برای از بین بردن همین اختلاف پنهان بوده است.

منابع رسانه‌ای گزارش دادند که با وجود سکوت دو کشور، روابط مهم‌ترین کشورهای عربی مصر و عربستان مانند چند ماه گذشته نیست.

بر اساس این خبر بعد از جنجالی که طعنه «ایاد مدنی» به السیسی به پا کرده بود، عربستان برای بدتر نشدن اوضاع حاضر شد مدنی را وادار کند تا از دبیرکلی سازمان همکاری اسلامی کناره‌گیری کند.

الرأی گزارش داد «سامح شکری» وزیر خارجه مصر طی چند روز گذشته با همتایان کویتی، اماراتی و بحرینی‌اش گفت‌وگو کرده و مصر تأکید کرده که بر اهمیت وحدت کشورهای عربی واقف است.

به نظر می‌رسد اختلافات عربستان و مصر بعد از آن شکل گرفت که مصر رسما موضع خود را از بحران سوریه آشکار کرد و در شورای امنیت به طرح پیشنهادی روسیه درباره حلب رأی مثبت داد.

این تصمیم مصر آتش اختلاف میان دو کشور را شعله‌ورتر کرد و نماینده دائمی عربستان در سازمان ملل به این اقدام مصر واکنش تندی نشان داد و در پی آن ریاض تصمیم گرفت توافق تأمین سوخت مصر را به صورت یکجانبه متوقف کند.

مخالفت نهاد قضائی مصر با واگذاری جزایر تیران و صنافیر به عربستان نیز دامنه اختلافات را افزایش داده و در نهایت چند هفته پیش وزیر رسانه و فرهنگ پیشین عربستان که عهده دار دبیرکلی سازمان همکاری اسلامی بود، در جلسه‌ای با حضور مسئولان عالی رتبه عربی رئیس جمهور مصر را مورد تمسخر قرار داد.

چرا باید مشترک ما شوید.

magazine

ویژه ها

Advertisement