اين پلها هر كدام لقبي دارند: بزرگترين، طولانيترين، شلوغترين و... همه اين پلها يك ويژگي مشترك دارند؛اين پلها شگفتيهاي مهندسي و معماري هستند و در واقع شكل گرفتن هر كدام آنها نشانگر قدرت و توانايي انسان است و البته تمام اين پلها هم جاذبههاي گردشگري و قطبهاي جذب توريست هستند.
165 كيلومتر روي هوا - داني يانگ- كانشان گراندبريج، چين
چينيها قطب جديد مهندسي در جهان هستند. آنها در سالهاي اخير شماري از بزرگترين و طولانيترين پلهاي جهان را ساختهاند و حالا در ميان 15 پل طولاني جهان 11 پل در چين واقع است. در ميان 5 پل طولاني جهان 3 تا از آنها در مسير قطارهاي مافوق سريع مسير پكن- شانگهاي واقع است. اين مسير كه سالانه 80ميليون نفر در آن تردد ميكنند با بودجه 33ميليارد دلاري ساخته شده است. پل دانييانگ- كانشان در آغاز سال 2011 افتتاح شد و با طول بيشتر از 165 كيلومتري خود طولانيترين پل جهان شد.طبيعي است كه امكان حركت با پاي پياده روي اين پل وجود نداشته باشد اما گذر از آن با قطار مافوق سريع كه با سرعت 300 كيلومتر در ساعت حركت ميكند بسيار لذتبخش است. حالا و به لطف مسير جديد و قطارهاي مافوق سريع مسير پكن- شانگهاي كه قبلا 11 ساعت به طول انجاميد 5 ساعته طي ميشود.
مرتفعترين پل - ميلاوو و دالت، فرانسه
پل ميلاوو پل چندان طولاني نيست، اين پل در واقع 2 تپه را به هم وصل ميكند، اما مسئله اين است كه اين 2 تپه در جنوب فرانسه در يك معبر استراتژيك واقع شدهاند معبر باريك ميان جنوب فرانسه و اسپانيا، جايي كه در تابستانها صدها هزار مسافر راهي آن ميشوند. اين پل ساخته شد تا تراميك سنگين اين مسير را سبك كرده و راه را هم براي مسافران كوتاه كند.ساخت اين پل 17 سال (از سال 1987 تا 2004) طول كشيد. اين پل از ارتفاع 325 متري شروع ميشود و به سمت بالا شيب اندكي دارد و در بلندترين نقطه ارتفاع اين پل تا زمين 410 متر است كه آن را بدل به مرتفعترين پل جهان كرده است. اين پل جدا از اين ركورد خود، منظره فوقالعادهاي هم دارد. اگرچه عبور هيچ كس با پاي پياده از اين پل مجاز نيست، اما يك مسابقه دووميداني به طول 20كيلومتر در تابستانها در اين منطقه برگزار ميشود كه دوندهها كل مسافت پل را طي ميكنند و از زيبايي فوقالعاده آن لذت ميبرند.
بزرگترين پل آجري جهان - پل گلشنر ولي، آلمان
اين پل تنها 600متر طول دارد كه در ميان «ترينها» در ميان پلهاي جهان اصلا رقم زيادي محسوب نميشود اما ويژگي اين پل در واقع طول يا ارتفاع آن نيست بلكه مصالحي است كه در ساخت آن به كار رفته. اين پل كه در آلمان شرقي و در منطقه ساكسوني واقع است با بيش از 20ميليون عدد آجر ساخته شده. در حالي كه اكثر پلهاي جهان از فلزات يا سنگ ساخته شده است انتخاب آجر، با توجه به گراني آن انتخاب عجيبي است اما خب، وجود چند كارخانه آجرپزي در اطراف اين منطقه توجيه ميكند كه چرا سازندگان آن اين تصميم را گرفتهاند. در كنار مسير ريل آهن اين پل، مسير پيادهروي هم وجود دارد كه ميتوانيد از آن عبور كنيد و از منظره زيباي آن لذت ببريد.
طولانيترين پل سرپوشيده - هارتلند بريج، نيوبرانزويك كانادا
دولت كانادا در مورد ساخت پلي روي رودخانه سنجان مردد بود زيرا وضعيت آب و هوايي متغير اين ناحيه ساخت پل و استفاده از آن را مشكل ميكرد، اما گروهي از مردم اين پروژه را به شكل مشاركتي و با سرمايهگذاري بخش خصوصي به سرانجام رساندند. آنها اين پل 403 متري را كه سقف دارد در سال 1901 ساختند و 5 سال بعد آن را به دولت فروختند. حالا با پيشرفتهاي علمي، پلهاي سرپوشيده به كار گرفته نميشوند و براي همين پل هارتلند به طولانيترين پل سرپوشيده جهان بدل شد. ميتوانيد هم با اتومبيل و هم به صورت پياده از داخل اين پل سرپوشيد بگذريد و از زيباييهاي آن لذت ببريد.
بزرگترين پل معلق جهان - پل آكاشي كايكو (يا پل مرواريد)، ژاپن
زماني كه اين پل در حال ساخت بود، بسياري از افراد آن را غيرممكن ميدانستند و حتي برخي مهندسان معتقد بودند كه در نهايت ساخت اين پول ممكن نخواهد شد، اما ژاپنيها طرح روياپردازانه خود را عملي كردند.پل آكاشي كايكو در واقع بزرگترين پل معلق جهان است. طول اين پل 4 كيلومتر و 300 متر است، ولي اين پل فقط 2 پايه دارد، در واقع 2 قطعه هر كدام به طول هزارو 100 متر و يك قطعه به طول 2هزار و 100 متر در هوا معلق هستند. اين نكته پل آكاشي كايكو را به معجزهاي در علم «معماري» بدل كرده است.پل آكاشي كايكو شهر بندري مشهور كوبه را به جزيره آواجي مركز صيد مرواريد ژاپن كه در كل تاريخ ژاپن به نام دروازه مرواريد شهرت داشته وصل ميكند (علت لقب اين پل هم همين است). اين پل كه در سال 1998 تكميل شد ويژگيهاي منحصر به فردي دارد، مثلا در مقابل بادهايي با سرعت 250 كيلومتر در ساعت و همچنين زمينلرزههايي به قدرت 5/8 ريشتر مقاومت ميكند.