26
جمعه, آوریل
0 مطلب جدید

راجر فدرر فاتح قلب‌ها

تنیس

با اینکه ستاره سوییسی تنیس جهان به رده چهاردهم برترین تنیسورهای جهان سقوط کرده است اما در جشن برترین های تنیس سال عناوین محبوب ترین و اخلاق را به خودش اختصاص داد.

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از "تنیس فا" هر ساله در انتهای فصل، جوایز بهترین‌های تور تنیس مردان موسوم به “ATP World Tour Awards” به بازیکنان و افراد برتر در ‌بخش‌های مختلف اعم از جایزه‌ی اخلاق، ستارگان فردا، بهترین بازگشت سال و … اعطا می‌شود. روز گذشته برندگان این جوایز در سال ۲۰۱۶ معرفی شدند. به دلیل رقابت هیجان انگیز بر سر جایگاه نخست تنیس مردان در هر دو رده‌ی انفرادی و دونفره‌، جایزه بخش “شماره ۱ جهان” در مسابقات فینال تور جهانی مشخص خواهد شد.


* ستاره‌ی فردا: تیلور فریتس


جایزه‌ی این بخش ۴ سال قبل با عنوان “بهترین تازه‌وارد سال” اعطا می‌شد، اما “ستاره‌ی فردا” توسط ATP جایگزین آن شد. این جایزه به تیلور فریتس، جوان‌ترین تنیس‌باز در بین ۱۰۰ نفر برتر تنیس جهان که در رقابت‌های امسال خوش درخشید، تعلق گرفت. این تنیس‌باز اهل کالیفرنیا که در ماه اکتبر ۱۹ ساله شد، به جوان‌ترین تنیس‌بازی تبدیل شد که از سال ۲۰۰۸، به فینال رقابت‌های ۲۵۰ امتیازی ممفیس راه پیدا می‌کند. او در ماه آگوست امسال، تا رده‌ی ۵۳ در جدول رده‌بندی بالا آمد. رقیبان او در این بخش فرانسیس تیافو ی ۱۸ ساله و جرد دانلدسون ۲۰ ساله بودند.

* بهترین بازگشت سال: خوان مارتین دل‌پوترو


برنده‌ی این بخش کسی نبود جز خوان مارتین دلپوترو ی آرژانتینی. او که به دلیل جراحی بر روی مچ دست چپش مدت‌ها از رقابت‌های تنیس به دور بود، امسال بازگشتی فوق‌العاده به به مسابقات داشت. او در ماه فوریه ۲۰۱۶ در مسابقات دل‌ری بیچ به نیمه‌نهایی رسید. اوج درخشش او اما در مسابقات المپیک ریو ۲۰۱۶ بود. وی با شکست نواک جوکوویچ، بخت نخست مدال طلا و غلبه بر رافائل نادال اسپانیایی به فینال رقابت‌های تنیس المپیک رسید و در آن‌جا با شکست مقابل اندی ماری، مدال نقره‌ی مسابقات را بر گردن آویخت. پس از آن تا دور یک‌چهارم پایانی گرند اسلم آزاد آمریکا – که در سال ۲۰۰۹ با شکست راجر فدرر قهرمان شده بود – بالا آمد. در ماه اکتبر نیز با قهرمانی در تورنومنت استکهلم، طعم نخستین قهرمانی خود را پس از دو سال چشید و مجددا به جمع ۵۰ تنیس‌باز برتر جدول رده‌بندی بازگشت.

* بیشترین پیشرفت سال: لوکا پویی


لوکا پویی جایزه‌ی بیشترین پیشرفت در طول سال را از آنِ خود کرد. این تنیس‌باز ۲۲ ساله فرانسوی که پنجمین فصل حرفه‌ای خود را در رقابت‌های تنیس پشت سر می‌گذارد، در ماه فوریه رتبه‌ی ۹۱ را در اختیار داشت اما با نمایش‌های فوق‌العاده خود در انتهای فصل، به شماره ۱۵ تنیس جهان بدل گشت. وی برای نخستین بار به فینال یک تورنومنت حرفه‌ای در بخارست رومانی رسید. پنج ماه بعد، یعنی در ماه سپتامبر نخستین عنوان قهرمانی حرفه‌ای خود را در رقابت‌های متز فرانسه کسب کرد. در این میان او در رقابت‌های مسترز رم به مرحله نیمه‌نهایی رسید در هر دو گرند اسلم ویمبلدون و آمریکا تا مرحله‌ی یک‌چهارم پایانی بالا آمد. شکست رافائل نادال در دور چهارم گرند اسلم آمریکا نام او را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخت.

* جایزه اخلاق: راجر فدرر


این بخش که به “جایزه اخلاق ورزشی استفان ادبرگ” مشهور است، برای دوازدهمین بار به راجر فدرر سوییسی رسید. فدرر برای ششمین سال متوالی است که برنده‌ی این جایزه می‌شود. دارنده ۱۷ عنوان گرند اسلم  پیش‌تر نیز از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ این جایزه را برده بود.

* جایزه انسان‌دوستانه‌ی آرتور اش: مارین چیلیچ


مارین چیلیچ با تاسیس بنیاد خیریه‌ی خود، این جایزه را از آنِ خود کرد. این بنیاد، با هدف حمایت از پروژه‌های آموزشی در سرتاسر جهان و با تاکید بر دسترسی بهتر جوانان کرواسی به مدرسه و دانشگاه بنا شده است.

 

 

چرا باید مشترک ما شوید.

magazine

ویژه ها

Advertisement