30
سه شنبه, آوریل
0 مطلب جدید

اولین اطلس ایده های جدید و پیچیده درعلم ریاضیات گردآوری می شود

اولین اطلس ایده های جدید و پیچیده درعلم ریاضیات

آموزشگاه ها و خدمات آموزشی
گروهی از ریاضیدانان سراسر دنیا در حال ساخت یک بانک اطلاعاتی بزرگ از تمام ایده های جدید و پیچیده در علم ریاضیات و سایر علوم هستند.
این پروژه که L-functions and Modular Forms Database یا به اختصار LMFDB نام دارد توسط 80 ریاضیدان از 12 کشور به صورت آنلاین راه اندازی شده و برای اولین بار قرار است تمام ایده های جدید را در شاخه های مختلف علم ریاضیات، فیزیک و علوم کامپیوتر، از سراسر جهان گردآوری کند.


به گزارش نیچر، این پروژه شباهت زیادی به جدول تناوبی عناصر دارد که با وجود مطرح شدن ایده اصلی آن، پس از دهه 1860 میلادی و مشارکت دانشمندان در تکمیل آن، به مرور روابط موجود بین عناصر مختلف شیمیایی به وضوح مشخص شد و درک صحیحی از دنیای عناصر را به دست داد. 

محققان امیدوارند همین رویه در مورد پروژه LMFDB نیز ایجاد شود و با مشارکت محققان و دانشمندان اطلس جامعی از ایده ها و روابط زیربنایی موجود بین این ایده ها شکل گرفته و در نهایت به راهنمایی برای درک صحیح ارتباطات موجود بین حوزه های مختلف علم بدل شود. 

اما برای طبقه بندی این مفاهیم نظری و انتزاعی از رویکردی موسوم به L-functions استفاده شده است. مانند جدول تناوبی، مفاهیم بنیادین ریاضیات نیز قابل دسته بندی هستند. این دسته ها با عناوینی همچون تابع L، منحنی بیضی شکل و فرم مدولار نام گذاری می شوند. این در حالی است که توابع L در تعیین مشخصات سایر مفاهیم، نقشی حیاتی شبیه به DNA دارند.

چرا باید مشترک ما شوید.

magazine

ویژه ها

Advertisement