29
دوشنبه, آوریل

برچیده شدن بساط رانت در پتروشیمی

نفت و گاز
*ضرورت مداخله تشويقي دولت در اقتصاد
نایب ريیس هیات مدیره فدراسیون صنعت نفت ایران اظهار مي‌كند: متاسفانه مداخله دولت و شركت‌ها و نهادهاي دولتي در امر اقتصاد آزاد باعث كاهش شاخص‌هاي كسب
*ضرورت مداخله تشويقي دولت در اقتصاد
نایب ريیس هیات مدیره فدراسیون صنعت نفت ایران اظهار مي‌كند: متاسفانه مداخله دولت و شركت‌ها و نهادهاي دولتي در امر اقتصاد آزاد باعث كاهش شاخص‌هاي كسب و كار ايران شده است، لذا باتوجه به شرايط فعلي اقتصادي كشور مداخله تشويقي دولت بسيار ضرورت دارد. به‌عنوان مثال كشور تركيه اعلام كرده است كه نرخ مواد اوليه آزاد است، اما اگر شركتي 50 درصد از محصول توليدي خود را صادر كرده و بتواند با قيمت‌هاي جهاني رقابت كند به مدت 5 سال از پرداخت ماليات معاف است يا حق بيمه كارگران به مدت 5 سال از سوي دولت پرداخت مي‌شود كه به اين امر مداخله تشويقي دولت گفته مي‌شود، لذا دولت بايد تدابيري بيانديشد تا شركت‌ها و واحدهاي توليدي بدون استفاده از رانت به قيمت مطلوب دست پيدا كنند و اين قيمت مطلوب هم در عرصه داخلي و هم در عرصه بين‌المللي قابل رقابت باشد. به طوركلي مداخله تشويقي دولت باعث رشد شركت‌ها خواهد شد. به عبارتي سياست مداخله تشويقي در كشور تركيه، كره جنوبي و مالزي اجرايي شده است كه در حال حاضر شاهد رونق و توسعه شركت‌هاي اين سه كشور در بازارهاي جهاني هستيم.
رییس هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران مي‌گويد: دولت بايد براي شركت ها و واحدهاي توليدي از جمله پتروشيمي ها مشوق‌هاي صادراتي در نظر گيرد و از طرفي از اين شركت‌ها تعهد بگيرد كه ارز حاصل از فروش محصولات در بازارهاي جهاني به بانك مركزي تزريق شود. ارز به معناي قدرت بين‌المللي است و زماني كه قدرت بين‌المللي پيدا كنيم، قدرت چانه زني بين‌المللي پيدا كرده و سپس جايگاه جهاني پيدا خواهيم كردكه در اين صورت هيچ كشوري نمي‌تواند بر مسائل اقتصادي و سياسي كشور دخالت كند.


اخبار مرتبط