29
دوشنبه, آوریل

وضعیت رگ‎سفید قابل قیاس با سایر مخازن نیست/ضرورت مستندسازی تجربیات مهار رگ‎سفید

نفت و گاز

مهدی فکور، مدیرعامل اسبق شرکت نفت مناطق مرکزی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تفاوت های چاه های مختلف نفت و

مهدی فکور، مدیرعامل اسبق شرکت نفت مناطق مرکزی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تفاوت های چاه های مختلف نفت و گاز، گفت: هر چاه موقعیت جفرافیایی و مخزنی مخصوص خود را دارد و نمی توان چاه های گوناگون را با هم مقایسه کرد.

وی که دارای دو تجربه متفاوت در دو مهار چاه با وضعیت کاملا متفاوت (چاه گازی 23 کنگان و چاه نفتی 24 نفت شهر)، است، کار با میدان رگ سفید را دشوار دانست و افزود: رگ سفید مخزنی دارای گسل ها و شکستگی های بسیار است و کار با این میدان قابل مقایسه با سایر میادین نیست.

فکور درخصوص وضعیت چاه 147 رگ سفید تصریح کرد: فشار مخزن رگ‎سفید حدود 3200 PSI است و قابل قیاس با سایر مخازن نیست. در چاه 147 رگ سفید ما با عمق زیاد محل فوران و فشار بالا رو به رو هستیم. در عمق زیاد هر عملی که انجام می شود بسیار طول می کشد تا به محل حادثه برسد و در نتیجه مشکل دیرتر حل می شود.

وی با اشاره به اجرای همزمان دو طرح تاپ کیلینگ و حفر چاه های کمکی به صورت همزمان برای مهار فوران چاه 147 رگ سفید، بیان کرد: در مهار فوران این چاه از هر دو روش متداول استفاده می شود و هر دوی این روش ها در گذشته در کشور امتحان شده و جواب داده اند و استفاده همزمان از این دو روش بسیار منطقی است.

فکور افزود: نمی توان اتفاقات را در دل زمین پیش بینی کرد و اطلاعات مدون از پیش وجود ندارد؛ با حفر چاه انحرافی که براساس اطلاعات مهندسی نفت صورت می گیرد می توان اطلاعات بیشتری از دل زمین و نزدیک چاه 147 به دست آورد و تصمیم گیری برای نحوه مهار راحت تر خواهد بود.

وی ادامه داد: مدیریت عملیات مهار فوران چاه 147 رگ سفید عالی و کارآمد بوده است و به طور معمول در چنین عملیاتی حوادثی رخ می دهند اما با کمک مدیریت مناسب این عملیات تا کنون هیچ حادثه ای رخ نداده است و باید از چنین مدیریتی تقدیر کرد.

فکور تیم مهار فوران این چاه را با تجربه و متخصص خواند و اظهار کرد: تیم بسیار متخصص و با تجربه ای در حال فعالیت برای مهار فوران این چاه هستند و باید تیمی که در حال فعالیت هستند از لحاظ روحی حمایت و تشویق شوند زیرا شرایط کار در پای این چاه بسیار دشوار است.

وی با اشاره به اینکه نوع مخزن رگ سفید، فشار سر چاه و عمق حادثه، همچنین کج شدن برخی تجهیزات سر چاه وجوه متمایز این چاه نسبت به چاه های دیگر است، گفت: طبیعی است که در این شرایط افرادی که در منطقه هستند با داشتن اطلاعات بیشتر از وضعیت کنونی می توانند تصمیمات بهتری با مشورت اخذ کنند و همه مکلف به کمک به آنها هستیم.

اخبار مرتبط